W latach 80. XX w poszerzono Głogowską do dwóch pasów ruchu. W 2006 roku zakończyła się przebudowa utrwalająca tę rozbudowę. Ze względu na brak miejsca przeprowadzono ją z całkowitym lekceważeniem potrzeb mieszkańców Łazarza, a w paru miejscach i z naruszeniem prawa (niewymiarowe szerokości pasów ruchu, zbyt wąskie i niebezpieczne przystanki tramwajowe). Głogowska została przemieniona w „ściek komunikacyjny”. Dziś Głogowska to miejsce, z którego każdy chce się jak najszybciej oddalić. Jak ma żyć handel w takim otoczeniu? Jak ludzie mają chcieć się spotykać na Głogowskiej?

Nasza inicjatywa polega na przywróceniu podstawowego ładu w przestrzeni. To nie jest pomysł na rewolucję. To początek zmian, które chcielibyśmy widzieć dla Łazarza na wiele dekad.

Jak może wyglądać Głogowska? 

Na przygotowanych przez nas wizualizacjach zobaczysz proponowane zmiany wprowadzone w dwóch etapach:
– stan w 5 lat po zmianach, gdy zostaną umieszczone donice z drzewkami, które trochę podrosną,
– stan za 30 lat, po przebudowie i posadzeniu drzew w gruncie, co chcielibyśmy, aby stało się najdalej za 10 lat.

Jakie korzyści da realizacja koncepcji NOWA Głogowska?

Skupienie ruchu samochodów na jednym pasie pozwoli wyłączyć sygnalizacje świetlne. Będzie można stworzyć azyle dla pieszych między pasem samochodów i torowiskiem tramwajów, co zapewni bezpieczeństwo: samochody pojadą „esowanym” torem jazdy, więc pojadą wolniej, parkowanie na jezdni zwolni wąski pas na drogę rowerową, a ruch samochodowy – mimo jednego pasa – poza szczytem przejedzie nawet szybciej, niż dzisiaj, dzięki wyłączonym sygnalizacjom.

NOWA Głogowska bez świateł to szansa dla mieszkańców:

– bezpiecznie przejdziesz na drugą stronę!
– płynnie pojedziesz tramwajem, samochodem i rowerem!
– zmniejszy się ruch na Kasprzaka, Małeckiego dzięki lewoskrętom
– pojawi się miejsce na powrót zieleni na ulicę!
– będzie ciszej i mniej zanieczyszczeń!

 

Wizualizacje: Mateusz Wróbel
Tekst: Paulina Suszka, Włodzimierz Nowak